Thematisch werken

'Werken aan een thema maakt leren betekenisvol.'

Op Het Jongleren werken leerlingen van alle groepen aan de hand van thema’s. Deze thema’s, waar we schoolbreed aan werken, gaan over aardrijkskunde, kunst & cultuur, geschiedenis, techniek en natuur.

In het schooljaar 2025/2026 zijn dat:
• Europa
• Geloof
• Middeleeuwen
• Energie
• Planten

Betekenisvol leren

Werken aan een thema maakt leren betekenisvol. Leerlingen raken enthousiast door de boeiende onderwerpen binnen elk hoofdthema. Hun opgedane kennis passen ze toe in de verschillende ateliers. Ze kiezen zelf welke opdracht met welke verwerking ze gaan doen in hun atelier tijd. Dankzij gerichte en begeleidende vragen van de leerkracht krijgen leerlingen het gevoel zelf keuzes te mogen maken en dat helpt hen het zelfregulerend leren te ontwikkelen.

Eigen plan

De leerlingen hebben de keuze om binnen het thema en de ateliers aan een ‘eigen plan’ te werken. Ze kiezen zelf voor een onderwerp en maken daarmee – eventueel samen met de leerkracht – hun eigen plan. Hierin beschrijft de leerling aan welk onderwerp het werkt, welk doel nagestreefd wordt en wat daarvoor nodig is.

De wereld in

De wereld intrekken en de leerlingen de verbinding laten ervaren tussen het geleerde en onze maatschappij, vinden wij een waardevolle leerervaring. De gekozen thema’s bepalen de keuzes die we als school maken. Minimaal drie keer per jaar organiseren we daarom een thema-activiteit, zoals een educatief uitstapje met een duidelijke link naar het actuele thema. We kiezen er ook soms voor om een activiteit de school in te halen, met hetzelfde doel: de wereld in en verbinding ervaren tussen het geleerde en wat we terugzien in onze maatschappij.